Laparoscopia diagnostică și operatorie

Laparoscopia diagnostică și operatorie este o tehnică operatorie minim invazivă utilizată pentru diagnosticul și tratamentul diverselor afecțiuni ale organelor intraabdominale (colecist, stomac, splina, intestin subțire, colon, ovare, trompe, uter) sau ale pereților cavității abdominale ( hernie hiatală, hernie inghinală). Se efectueză de obicei prin intermediul mai multor orificii de mici dimensiuni (0,5-1,5 cm) la nivelul peretelui abdominal (3-4), dar se poate efectua și printr-un singur orificiu, cu ajutorul unor dispozitive speciale (SILS – single incision laparoscopic surgery).

În sfera ginecologică laparoscopia poate fi utilizată în scop diagnostic, ca de exemplu în:

• diagnosticul durerii pelvine cronice,
  • explorarea permeabilității tubare sau a sterilității de cuplu de cauză neprecizată,
  • diagnosticul și tratamentul sarcinii extrauterine,
  • stadializarea cancerului de col uterin, ovarian vulvar  (limfadenectomie)

sau pentru tratamentul diverselor afecțiuni ale organelor genitale interne, ca de exemplu:

• tratamentul chistului ovarian, a hidrosalpinxului, extirparea unui nodul fibromatos subseros sau pentru efectuarea sterilizării prin electrocoagularea și secționarea trompelor uterine.

De asemenea pe cale laparoscopică este posibilă efectuarea histerectomiei totale cu sau fără anexectomie bilaterală pentru uter fibromatos, tratamentul cancerului de col uterin în stadiul incipient, cura prolapsului genital, dar cu cât crește complexitatea intervenției chirurgicale cu atât cresc și riscurile operatorii. De aceea este recomandat ca astfel de intervenții să fie efectuate de echipe operatorii familiarizate cu astfel de intervenții chirurgicale în condițiile unei dotări tehnice adecvate.

Intervențiile se efectuează după o pregătire adecvată a pacientei (regim alimentar fără fibre) în condițiile anesteziei generale. Durata intervențiilor variază, în funcție de complexitatea intervenției chirurgicale, de la 30 minute la 5-6 ore (în medie 1-2 ore). Durata spitalizării este scurtă – 2-4 zile și rata complicațiilor este mică (1-3%).

Avantajele intervențiilor efectuate pe cale laparoscopică sunt:

• nu necesită deschiderea cavității abdominale (evitându-se astfel producerea unor cicatrici inestetice),
  • durere postoperatorie mai mică,
  • mobilitate mai bună postoperatorie,
  • perioadă scurtă de spitalizare (2-4 zile),
  • reintegrare rapidă în familie și societate.